Guinoa Buns

Som sagt har jeg været alene hjemme denne uge, og jeg har kedet mig helt vildt. Nogle typer foretrækker at være alene – jeg foretrækker det stik modsatte.  Det er ikke fordi, jeg ikke kan finde på noget at lave for mig selv, men det er altså bare noget bedre at være sammen med andre. 

Men apropos at finde på noget at lave, så har jeg i denne uge lavet både æblemos og bagt glutenfrie boller. Tilfældifvis går de to ting ret godt i spænd. Yummi! Æblerne har jeg bare skrællet, skåret i stykker, kogt op og most – voilá, god æblemos. 

Opskriften på bollerne har jeg fundet inspiration fra denne her blog, der er altså nogle ret lækre opskrifter. Jeg har brugt glutenfrit mel i stedet for speltmel, som hun bruger og tilsat gulerod. Man kan jo gøre det helt, som man vil. Vil faktisk anbefale jer ikke at bruge amarant mel som jeg gjorde – smagen er for gennemtrængende. Vil bruge fuldkornsrismel næste gang . Anyways, bottom line er, at disse boller er ret så gode.

Du skal bruge: 
◊ 5 dl. lunkent vand
◊ 50 g. gær
◊ 2 spsk. koldpresset Jomfru olivenolie
◊ 1,5 tsk. salt
◊ 1,5 dl. havregryn (glutenfrie) 
◊ 3 dl. kogt quinoa
◊ 200 g. amarant mel / fuldkornsrismel 
◊ 400 g. guinoa mel
◊ 1 reven gulerod 
◊ Chia frø til drys 

Sådan gør du: 
◊ Kog 1,5 dl. quinoa med cirka 3 dl. vand i 20 minutter, og lad dem køle af. 
◊ Opløs gæren i vandet.
◊ Tilsæt salt, olie, kogt quinoa, havregryn, mel og gulerødder, og rør dejen godt sammen.
◊ Hæv dejen i 15 minutter.
◊ Form bollerne (jeg fik 10 mellemstore)
◊ Pensl bollerne med vand, og drys med chiafrø eller andet.
◊ Bag bollerne ved 200 grader i 18 minutter.  

Bon Appetit ♥

_____________________________________________________________________________________________________

As I said, I have been home alone this week and I ‘ve been bored like crazy. Some persons prefer to be alone – I prefer the opposite. It ‘s not that I can’t find something to do for myself, but it’s just better to be with others around.

Well, apropos to find something to do, I have this week made ​​both applesauce and baked gluten free buns. Luckily are these two things pretty good together. Yummi! The apples I have just peeled, cut into pieces, boiled up and must – voilà, good applesauce.

Regarding the recipe for the buns, I’ve found inspiration from this Danish blog – it has some pretty delicious recipes. I’ve been using gluten-free flour instead of spelled flour, which she uses, and then I’ve added carrot – you can do it exactly as you want. Would actually recommend you not to use amaranth flour as I did – the taste is too pervasive. Will use wholemeal rice flour next time. Anyways, bottom line is that these buns are sooo good.

You will need: 
◊ 5 dl. Lukewarm water
◊ 50 g Yeast
◊ 2 tbsp. cold-pressed virgin olive oil
◊ 1.5 tsp. salt
◊ 1.5 dl . Rolled oats (gluten free)
◊ 3 dl . Cooked quinoa
◊ 200 g amaranth flour / wholemeal rice flour
◊ 400 g guinoa flour
◊ 1 grated carrot
◊ chia seeds to sprinkle

This you will do:
◊ Cook 1.5 dl . quinoa with about 3 cups. water for 20 minutes and allow it to cool .
◊ Dissolve the yeast in the water.
◊ Add salt, oil, cooked quinoa , oatmeal , flour and carrots, and stir the batter together.
◊ Raise the dough for 15 minutes.
◊ Form the buns (I got 10 medium sized)
◊ Brush the buns with water and sprinkle with chia seeds or other seeds.
◊ Bake the buns at 200 degrees for 18 minutes.

Bon Appetit ♥

Advertisements

One thought on “Guinoa Buns

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: